Alt + 9

Klawisze Dostępności

  • Wersja kontrastowa: Alt + 1
  • Jak korzystać z BIP: Alt + 2
  • Menu Przedmiotowe: Alt + 3
  • Menu Podmiotowe: Alt + 4
  • Mapa Witryny: Alt + 5
  • Przejdź do treści strony: Alt + 6
BIP

Rada Gminy

Funkcje Rady Gminy

Rada Gminy jest organem stanowiącym i kontrolnym w gminie. Aktualnie liczy 15 radnych. Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz poprzez wójta wykonującego jej uchwały. Do wewnętrznych jednostek organizacyjnych Rady należą:

  • przewodniczący,
  • wiceprzewodniczący,
  • komisje stałe,
  • komisje doraźne powołane do określonych zadań.

Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności wiceprzewodniczący:

  • organizuje pracę Rady, a w szczególności:
    • zwołuje sesje Rady,
    • kieruje obsługą kancelaryjną Rady,
    • czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu,
  • prowadzi obrady Rady, a w szczególności:
    • przewodniczy obradom,
    • sprawuje policję sesyjną,
    • zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,
    • podpisuje uchwały Rady.

Przewodniczący oraz wiceprzewodniczący koordynują z ramienia Rady prace komisji Rady.

Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw. Sesje zwyczajne odbywają się w Urzędzie Gminy, w sali narad (I piętro, pokój nr 14), przeważnie raz w miesiącu, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał, na podstawie planu pracy. W sesjach Rady mogą uczestniczyć mieszkańcy gminy.

Oprócz uchwał Rada może podejmować:

  • czynności proceduralne,
  • deklaracje - zawierające samozobowiązanie się do określonego postępowania,
  • oświadczenia - zawierające stanowisko w określonej sprawie,
  • apele - zawierające formalne niewiążące wezwanie adresatów zewnętrznych do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania,
  • opinie - zawierające oświadczenia wiedzy oraz oceny.

Do postanowień, deklaracji, oświadczeń, apeli i opinii ma zastosowanie przewidziany w Statucie Gminy Nędza tryb zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej i podejmowania uchwał. Szczegółowy opis przygotowania sesji i jej przebiegu określa rozdział V pkt. 2 Statutu Gminy Nędza.

W obecnej kadencji 2014-2018 Rada Gminy działa w następującym składzie:

Przewodniczący:

  • Gerard Przybyła
  • adres: ul. Sobieskiego 5, 47-440 Nędza
  • telefon: 32 410 20 18,
  • tel./fax 32 410 20 04 e-mail: przewodniczacy[at]nedza.pl
  • dyżur w Urzędzie Gminy Nędza, pok. nr 13:
  • w każdy wtorek od 14:00 do 15:00

Wiceprzewodniczący:

  • Krystian Okręt
  • adres: ul. Sobieskiego 5, 47-440 Nędza
  • telefon: 32 410 20 18,
  • tel./fax 32 410 20 04

Radni:

  • Bluszcz Brunon
  • Bonk - Mozgawa Justyna
  • Flut Jan
  • Francus Jan
  • Gzuk Marian
  • Gzuk Norbert
  • Kalemba Karol
  • Kowol Alicja
  • Krótki Krystian
  • Krystian Okręt
  • Kudla Piotr
  • Marondel Gizela
  • Przybyła Gerard
  • Skwierczyński Julian
  • Wiesner Waldemar

Obsługa Rady Gminy:

  • Klaudia Wystyrk-Gembalczyk
  • ul. Sobieskiego 5, pok. nr 3, 47-440 Nędza
  • tel.: 32 666 004 69
  • e-mail: klaudia.wystyrk.gembalczyk[at]nedza.pl

Godziny urzędowania:

  • poniedziałek: od 7:00 do 16:00
  • wtorek, środa, czwartek: od 7:00 do 15:00
  • piątek: od 7:00 do 14:00

Do właściwości Rady Gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej. Do wyłącznej właściwości rady gminy należy:

  • uchwalanie statutu gminy,
  • ustalanie wynagrodzenia wójta, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,
  • powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu, oraz sekretarza gminy - na wniosek wójta,
  • uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu,
  • uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
  • uchwalanie programów gospodarczych,
  • ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,
  • podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,
  • podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:
    • określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad wójt może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady gminy,
    • emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania,
    • nabywania i wykupu przez wójta,
    • zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
    • ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez wójta w roku budżetowym,
    • zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez radę gminy,
    • tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,
    • określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez wójta,
    • tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,
    • ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez wójta w roku budżetowym,
      określanie wysokości sumy, do której wójt może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
  • podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2a ustawy o samorządzie gminnym,
    podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,
  • podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,
  • podejmowanie uchwał w sprawach: herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,
  • nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,
  • podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,
  • stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy.

Obowiązki radnych:

  1. Radni powinni odbywać spotkania ze swoimi wyborcami nie rzadziej niż raz w roku.
  2. Nie rzadziej niż raz w kwartale radni winni przyjmować w swoich okręgach wyborczych - w terminie i miejscu podanym uprzednio do wiadomości wyborców - osoby, które chciałyby złożyć skargi, wnioski lub postulaty.
  3. Radni mogą, stosownie do potrzeb, przyjmować mieszkańców w siedzibie Urzędu Gminy w sprawach dotyczących gminy i jej mieszkańców.
  4. Radni mają obowiązek uczestniczenia w sesjach Rady i posiedzeniach komisji.

Redakcja strony: Rada GminyRejestr zmian

Drukuj Liczba odwiedzin: 5122

Obsługa i nadzór techniczny: IntraCOM.pl