https://bip.nedza.pl/dzialalnosc_urzedu/wydanie_dowodu_po_utraceniu.html
Grafika : drukuj / nie drukuj

Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego

Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego 

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 671 z późn. zm.)
  2. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia  z dnia 27 grudnia 2023 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz.U. z 2023 r. poz. 2798).
  3. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lutego 2019 r. w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1431).
  4. Ustawa z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości (Dz.U. z 2023 r., poz. 1394).


Wymagane dokumenty

  1. Formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego
  2. Dowód osobisty – w przypadku zgłoszenia jego uszkodzenia.
  3. Inny dokument tożsamości, np. paszport.

Sposób zgłoszenia: 

  1. Osobiście:
  1. Przez pełnomocnika, składającego pełnomocnictwo szczególne do dokonania zgłoszenia.

Sposób dostarczania dokumentów

Zgłoszenia dokonuje się:

 

Jednostka odpowiedzialna

Stanowisko ds. ewidencji ludności i dowodów osobistych (pokój Nr 3 - parter)
Numer telefonu +48 32 666 04 72  


Opłaty

Zgłoszenie jest wolne od opłat.
 

Terminy i sposób załatwienia sprawy

Bez zbędnej zwłoki.


Tryb odwoławczy

Tryb odwoławczy nie występuje

 

Inne informacje

  1. Zgłoszenie Policji utraty dowodu osobistego w wyniku przestępstwa nie powoduje konieczności zgłoszenia tego faktu w organie gminy.
  2. Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego osoby niepełnoletniej lub ubezwłasnowolnionej dokonuje rodzic, opiekun lub kurator.
  3. Dowód osobisty podlega unieważnieniu z dniem zgłoszenia do organu dowolnej gminy lub konsula RP utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego lub przekazania do organu dowolnej gminy lub konsula RP przez osobę trzecią znalezionego cudzego dowodu osobistego.
  4. Posiadacz dowodu osobistego zgłoszonego jako utracony w przypadku jego odnalezienia jest obowiązany niezwłocznie przekazać go organowi dowolnej gminy lub dowolnemu konsulowi Rzeczypospolitej Polskiej.
  5. Dla własnego bezpieczeństwa oraz ochrony swojego mienia utratę ważnych dokumentów tożsamości min. dowodu osobistego warto zastrzec w systemie „dokumenty zastrzeżone", realizowanym przez Związek Banków Polskich.
  6. Unieważnienie dowodu osobistego osoby pełnoletniej w wyniku zgłoszenia utraty dowodu skutkuje  zastrzeżeniem numeru Pesel tej osoby w rejestrze zastrzeżeń numerów PESEL. Zastrzeżony nr PESEL można cofnąć w pok. nr 3 lub poprzez usługę: cofnij zastrzeżenie swojego numeru PESEL.
  7. Wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego należy złożyć niezwłocznie.