BiP

Zameldowanie pobyt stały lub czasowy

  1. Podstawa prawna

    1. Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 736).
    2. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego (Dz.U. 2017 poz. 2411).

     

    Wymagane dokumenty

    1. Wypełniony formularz zgłoszenia
    2. Dowód osobisty lub paszport (do wglądu).
    3. Dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu - np. umowa cywilno-prawna, wypis z księgi wieczystej, decyzja administracyjna, orzeczenie sądu lub inny dokument poświadczający tytuł prawny do lokalu (oryginał dokumentu do wglądu).
    4. Pełnomocnictwo – w przypadku ustanowienia pełnomocnika (oryginał lub urzędowo poświadczony odpis) do wglądu.

     

    Sposób dostarczania dokumentów

    Wymagane dokumenty należy dostarczyć do urzędu na jeden z poniższych sposobów:

     

    Jednostka odpowiedzialna

    Stanowisko ds. ewidencji ludności i dowodów osobistych (pokój Nr 3 - parter)
    Numer telefonu +48 32 666 04 72  

    Opłaty

    1. Złożenie i rozpatrzenie zgłoszenia nie podlega opłacie.
    2. Opłata za wydanie zaświadczenia potwierdzającego zgłoszenie pobytu czasowego: 17 PLN.
    3. Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii: 17 PLN od każdego stosunku pełnomocnictwa.
    4. Z opłaty zwolnione są pełnomocnictwa udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej.
    5. Termin wniesienia opłaty: najpóźniej w dniu składania pełnomocnictwa.
    6. Opłatę w wymaganej wysokości należy wpłacić na konto urzędu.
    7. Numer Rachunku Bankowego: 65 1050 1328 1000 0004 0003 2868 
    8. Bezpośrednio zapłaty bez pobierania dodatkowych opłat można dokonać w kasie Urzędu Gminy Nędza

     

    Terminy i sposób załatwienia sprawy

    1. Czynność zameldowania kończy wydanie dokumentu:
    • Zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały – ważne do chwili zmiany miejsca zameldowania.
    • Zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy (wydaje się na wniosek osoby) – ważne do chwili zmiany miejsca zameldowania, nie dłużej niż do upływu terminu zameldowania.
    1. Urząd wydaje zaświadczenie od ręki.
    2. Jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu budzą wątpliwości, o zameldowaniu rozstrzyga przeprowadzone postępowanie administracyjne zakończone wydaniem decyzji administracyjnej. Decyzja wydawana jest w ciągu miesiąca od złożenia zgłoszenia, a w sytuacjach szczególnie skomplikowanych termin ten może zostać wydłużony do 2 miesięcy.

    Tryb odwoławczy

    Tryb odwoławczy nie występuje.

    Inne informacje

    1. Obywatel polski przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest zobowiązany zameldować się w miejscu pobytu stałego lub czasowego.
    2. Przez pobyt czasowy obywatela polskiego należy rozumieć przebywanie poza miejscem pobytu stałego przez okres ponad 3 miesięcy.
    3. Osoba zgłaszająca zameldowanie jest obowiązana złożyć wypełniony formularz Zgłoszenie pobytu stałego lub Zgłoszenie pobytu czasowego w organie gminy właściwym ze względu na położenie nieruchomości, w której zamieszkuje.
    4. Dla każdej meldowanej osoby składa się oddzielny formularz (również dla dziecka), podpisany przez osobę meldującą się (za osobę małoletnią podpis składa przedstawiciel ustawowy, opiekun prawny lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu).
    5. Na formularzu zgłoszenia pobytu stałego lub formularzu zgłoszenia pobytu czasowego właściciel lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu dokonuje potwierdzenia pobytu w lokalu.
    6. Pobytem stałym jest zamieszkiwanie w określonej miejscowości pod oznaczonym adresem z zamiarem stałego przebywania. W tym samym czasie można mieć tylko jedno miejsce pobytu stałego.
    7. Pobytem czasowym jest przebywanie bez zamiaru zmiany miejsca pobytu stałego w innej miejscowości pod oznaczonym adresem lub w tej samej miejscowości, lecz pod innym adresem.
    8. Obywatel polski przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany zameldować się w miejscu pobytu stałego lub czasowego najpóźniej w 30 dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca.
    9. Równocześnie można mieć jedno miejsce pobytu stałego i jedno miejsce pobytu czasowego.
    10. Zameldowanie na pobyt stały lub czasowy służy wyłącznie celom ewidencyjnym i ma na celu potwierdzenie faktu pobytu osoby w miejscu, w którym się zameldowała.
    11. Zameldowania nie trzeba dokonywać osobiście.
    12. Zameldowania w miejscu pobytu stałego lub czasowego można dopełnić przez pełnomocnika, legitymującego się pełnomocnictwem udzielonym na piśmie, po okazaniu przez pełnomocnika do wglądu jego dowodu osobistego lub paszportu.
    13. Za osobę nieposiadającą pełnej zdolności do czynności prawnych, obowiązku meldunkowego dokonuje jeden z rodziców, opiekun prawny lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu.
    14. Zgłaszając zameldowanie można jednocześnie dokonać wymeldowania z poprzedniego miejsca pobytu stałego lub czasowego.

     

Rejestr zmian strony Zameldowanie pobyt stały lub czasowy

Podmiot udostępniający informację
UG Nędza
Pierwsza publikacja
Pietrasz Leszek 2015-01-20 14:08:30
Aktualizacja publikacji
Wycisk Paulina 2025-02-24 11:05:19
Wytworzenie publikacji
Wycisk Paulina 2025-02-24 11:05:17
Zatwierdzenie
Wycisk Paulina 2025-02-24 11:05:17
Rejestr zmian
Drukuj Liczba odwiedzin: 2273