przesuń do treści
BiP

Zezwolenie na sprzedaż alkoholu

  1. Warunkiem prowadzenia sprzedaży napojów alkoholowych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży jest:
    • posiadanie zezwolenia,
    • wniesienie opłaty,
    • zaopatrywanie się w napoje alkoholowe u producentów i przedsiębiorców posiadających odpowiednie zezwolenie na sprzedaż hurtową napojów alkoholowych,
    • w terminach do dnia 1 lutego, 1 czerwca, 1 października każdego roku kalendarzowego objętego zezwoleniem, okazanie przedsiębiorcy zaopatrującemu dany punkt sprzedaży napojów alkoholowych odpowiedniego zaświadczenia potwierdzającego dokonanie opłaty, wydanego przez gminę,
    • posiadanie tytułu prawnego do korzystania z lokalu, stanowiącego punkt sprzedaży,
    • wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie objętym zezwoleniem tylko przez przedsiębiorcę w nim oznaczonego i wyłącznie w miejscu wymienionym w zezwoleniu,
    • zgłaszanie organowi zezwalającemu zmian stanu faktycznego i prawnego, w stosunku do danych zawartych w zezwoleniu, w terminie 14 dni od dnia powstania zmiany,
    • prowadzenie sprzedaży w punkcie sprzedaży spełniającym wymogi określone przez Radę Gminy,
    • przestrzeganie innych zasad i warunków określonych przepisami prawa.
  2. Organ zezwalający lub, na podstawie jego upoważnienia, straż gminna lub członkowie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dokonują kontroli przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwolenia.
  3. Zezwolenie wydaje się na czas oznaczony, nie krótszy niż 4 lata, a w przypadku sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży - nie krótszy niż 2 lata.
  4. Zezwolenie organ zezwalający cofa w przypadku:
    • nieprzestrzegania określonych w ustawie zasad sprzedaży napojów alkoholowych, a w szczególności:
      • o sprzedaży i podawania napojów alkoholowych osobom nieletnim, nietrzeźwym, na kredyt lub pod zastaw,
      • o sprzedaży i podawania napojów alkoholowych z naruszeniem zakazów określonych w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi,
    • nieprzestrzegania określonych w ustawie warunków sprzedaży napojów alkoholowych,
    • powtarzającego się co najmniej dwukrotnie w okresie 6 miesięcy, w miejscu sprzedaży lub najbliższej okolicy, zakłócania porządku publicznego w związku ze sprzedażą napojów alkoholowych przez dany punkt sprzedaży, gdy prowadzący ten punkt nie powiadamia organów powołanych do ochrony porządku publicznego,
    • wprowadzenia do sprzedaży napojów alkoholowych pochodzących z nielegalnych źródeł,
    • przedstawienia fałszywych danych w oświadczeniu o wartości sprzedaży alkoholu za dany rok,
    • popełnienia przestępstwa w celu osiągnięcia korzyści majątkowej przez osobę odpowiedzialną za działalność przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie,
    • orzeczenia, wobec przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną albo wobec osoby odpowiedzialnej za działalność przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie, zakazu prowadzenia działalności gospodarczej objętej zezwoleniem.
  5. Przedsiębiorca, któremu cofnięto zezwolenie, może wystąpić z wnioskiem o ponowne wydanie zezwolenia nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia wydania decyzji o jego cofnięciu.
  6. Zezwolenie wygasa w przypadku: 
    • likwidacji punktu sprzedaży,
    • upływu terminu ważności zezwolenia, 
    • zmiany rodzaju działalności punktu sprzedaży,
    • zmiany składu osobowego wspólników spółki cywilnej,
    • niezłożenia oświadczenia, lub niedokonania opłaty w wysokości określonej w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi.
  7. Przedsiębiorca, którego zezwolenie wygasło z przyczyn wymienionych wyżej może wystąpić z wnioskiem o wydanie nowego zezwolenia nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od dnia wydania decyzji o wygaśnięciu zezwolenia.

Podstawa prawna: 

  • ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26.10.1982 r. (t.j. Dz. U. z 2007 r. nr 70 poz. 473 z późn. zm.),
  • ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks Postępowania Administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. nr 98 poz. 1071 z późn. zm). 
    Niezbędne dokumenty:
  • wniosek o wydanie zezwolenia 
  • zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej lub odpis z rejestru przedsiębiorców,
  • dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu stanowiącego punkt sprzedaży napojów alkoholowych,
  • pisemna zgoda właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku, jeżeli punkt sprzedaży będzie zlokalizowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym,
  • decyzja właściwego państwowego inspektora sanitarnego o zatwierdzeniu zakładu, o której mowa w art. 65 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. nr 171, poz. 1225). 

Opłaty: 

  •  zgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26.10.1982 r. (t.j. Dz. U. z 2007 r. nr 70 poz. 473 z późn. zm.). 

Jednostka obsługująca:

  • pełnomocnik ds. przeciwdziałania alkoholizmowi
  • pok. nr 3,  parter, tel. 32 66 60 469

Godziny urzędowania:

poniedziałek: od 7:00 do 16:00 
wtorek, środa, czwartek: od 7:00 do 15:00 
piątek: od 7:00 do 14:00

Czas oczekiwania:

  • Do 30 dni od dnia złożenia wniosku, przy czym do terminu nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu. O każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminie zawiadamia się stronę postępowania, podając przyczyny zwłoki i wskazując nowy termin załatwienia sprawy.

Rejestr zmian strony Zezwolenie na sprzedaż alkoholu

Podmiot udostępniający informację
Mostek Sabina
Pierwsza publikacja
Pietrasz Leszek 2015-01-20 14:44:51
Aktualizacja publikacji
Mostek Sabina 2016-08-17 11:18:21
Wytworzenie publikacji
Mostek Sabina 2016-08-17 11:18:16
Zatwierdzenie
Mostek Sabina 2016-08-17 11:18:16
Rejestr zmian
Drukuj Liczba odwiedzin: 2187