Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 671 z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia z dnia 27 grudnia 2023 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz.U. z 2023 r. poz. 2798).
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lutego 2019 r. w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1431).
- Ustawa z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości (Dz.U. z 2023 r., poz. 1394).
Wymagane dokumenty
- Formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego
- Dowód osobisty – w przypadku zgłoszenia jego uszkodzenia.
- Inny dokument tożsamości, np. paszport.
Sposób zgłoszenia:
- Osobiście:
- w siedzibie organu dowolnej gminy,
- dowolnemu konsulowi Rzeczypospolitej Polskiej w przypadku przebywania poza granicami kraju.
- Przez pełnomocnika, składającego pełnomocnictwo szczególne do dokonania zgłoszenia.
Sposób dostarczania dokumentów
Zgłoszenia dokonuje się:
- osobiście na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym czytelnym podpisem zgłaszającego w siedzibie organu dowolnej gminy. W przypadku zgłoszenia uszkodzenia dowodu osobistego załącza się uszkodzony dowód osobisty,
- poprzez użycie udostępnionej na stronie internetowej www.gov.pl usługi elektronicznej: Zgłoś utratę albo uszkodzenie swojego dowodu osobistego – unieważnij dowód

- na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej w organie gminy, który wydał dowód osobisty - po opatrzeniu kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym, a w przypadku zgłoszenia przez osobę, która dokonuje zgłoszenia w imieniu posiadacza dowodu osobistego (pełnomocnik, rodzic, opiekun, kurator) również podpisem osobistym. W przypadku zgłoszenia uszkodzenia dowodu osobistego w formie dokumentu elektronicznego uszkodzony dokument przekazuje się pocztą lub osobiście,
Jednostka odpowiedzialna
Stanowisko ds. ewidencji ludności i dowodów osobistych (pokój Nr 3 - parter)
Numer telefonu +48 32 666 04 72
Opłaty
Zgłoszenie jest wolne od opłat.
Terminy i sposób załatwienia sprawy
Bez zbędnej zwłoki.
Tryb odwoławczy
Tryb odwoławczy nie występuje
Inne informacje
- Zgłoszenie Policji utraty dowodu osobistego w wyniku przestępstwa nie powoduje konieczności zgłoszenia tego faktu w organie gminy.
- Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego osoby niepełnoletniej lub ubezwłasnowolnionej dokonuje rodzic, opiekun lub kurator.
- Dowód osobisty podlega unieważnieniu z dniem zgłoszenia do organu dowolnej gminy lub konsula RP utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego lub przekazania do organu dowolnej gminy lub konsula RP przez osobę trzecią znalezionego cudzego dowodu osobistego.
- Posiadacz dowodu osobistego zgłoszonego jako utracony w przypadku jego odnalezienia jest obowiązany niezwłocznie przekazać go organowi dowolnej gminy lub dowolnemu konsulowi Rzeczypospolitej Polskiej.
- Dla własnego bezpieczeństwa oraz ochrony swojego mienia utratę ważnych dokumentów tożsamości min. dowodu osobistego warto zastrzec w systemie „dokumenty zastrzeżone
", realizowanym przez Związek Banków Polskich.
- Unieważnienie dowodu osobistego osoby pełnoletniej w wyniku zgłoszenia utraty dowodu skutkuje zastrzeżeniem numeru Pesel tej osoby w rejestrze zastrzeżeń numerów PESEL. Zastrzeżony nr PESEL można cofnąć w pok. nr 3 lub poprzez usługę: cofnij zastrzeżenie swojego numeru PESEL
.
- Wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego należy złożyć niezwłocznie.