Dane adresowe
- ul. Wiejska 68, 47-440 Babice
- tel.: 32 410 20 63
- Księgowość: 32 410 20 21
- dyrektor: Elżbieta Kin
W skład Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Babicach wchodzi Szkoła Podstawowa w Babicach z klasami I-III i Przedszkole w Babicach.
Zespół Szkolno–Przedszkolny czynny jest::
- przedszkole od godz. 7:30 do godz. 15:30
- szkoła podstawowa – zgodnie z obowiązującym planem lekcji (od godziny 8:00 do 15:15)
- sekretariat - godziny urzędowania od 8:00 do 14:00
Zespół Szkolno-Przedszkolny w Babicach jest placówką publiczną, której organem prowadzącym jest Gmina Nędza. Nadzór pedagogiczny nad placówką sprawuje Śląski Kurator Oświaty w Katowicach. W skład zespołu wchodzi szkoła z klasami I-III realizująca treści programowe przedmiotów obowiązkowych i ramowe plany nauczania oraz dwa oddziały przedszkolne, dla dzieci w wieku 2,5 , 3 do 6 lat. Zespół jest jednostką budżetową, finansowaną przez gminę Nędza.
Organami zespołu są:
- dyrektor zespołu szkolno-przedszkolnego,
- rada pedagogiczna,
- rada rodziców,
- samorząd uczniowski.
Działalnością zespołu kieruje dyrektor, który reprezentuje go na zewnątrz i jest przełożonym służbowym wszystkich pracowników zatrudnionych w zespole. Dyrektor dysponuje środkami finansowymi określonymi w planie finansowym zespołu i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji zespołu opracowany przez dyrektora z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania. Arkusz organizacji dyrektor zespołu przedstawia do zatwierdzenia Urzędowi Gminy w Nędzy w terminie do 30 maja każdego roku. W wykonywaniu swych zadań dyrektor zespołu współpracuje z radą pedagogiczną, radą rodziców i samorządem uczniowskim. Zwierzchnikiem służbowym dyrektora jest wójt gminy. Zakres obowiązków i kompetencji dyrektora zespołu, rady pedagogicznej, samorządu uczniowskiego i rady rodziców określone są w statucie jednostki.
Do głównych zadań realizowanych przez szkołę należy:
- zapewnienie prawa każdego dziecka do kształcenia się, wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju,
- wspomaganie wychowawczej roli rodziny,
- dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów,
- zapewnienie możliwości korzystania z opieki psychologicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej,
- umożliwienie pobierania nauki przez dzieci niepełnosprawne i niedostosowane społecznie zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami,
- opieka nad uczniami z dysfunkcjami poprzez realizowanie indywidualnych form i programów nauczania,
- opieka nad uczniami szczególnie uzdolnionymi poprzez umożliwianie korzystania z oferty zajęć pozalekcyjnych, z różnorodnych źródeł informacji i eksponowanie ich osiągnięć,
- utrzymywania bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki,
- upowszechniania wiedzy ekologicznej , zdrowotnej i regionalnej wśród dzieci i młodzieży oraz kształtowanie właściwych postaw wobec problemów ochrony środowiska,
- zapewnienie pomocy dzieciom osieroconym, pozbawionym opieki rodzicielskiej, a także uczniom pozostającym w trudnej sytuacji materialnej i życiowej;
Przedszkole realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. oraz wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych, a w szczególności:
- prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie podstaw programowych wychowania przedszkolnego,
- umożliwia wszechstronny rozwój dziecka i przygotowanie go do nauki w szkole,
- zapewnia opiekę nad dziećmi, bezpieczeństwo, prawidłowy rozwój wychowanków oraz pomoc pracującym rodzicom w zapewnianiu opieki ich dzieciom,
- wspomaga indywidualny rozwój dziecka, udziela pomocy psychologiczno – pedagogicznej i logopedycznej,
- organizuje opiekę nad dziećmi ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju i stopnia niepełnosprawności,
- zapewnia dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, warunki tworzenia oddziałów w przedszkolach organizujących zajęcia dla mniejszości narodowych lub grup etnicznych określają odrębne przepisy,
- współdziała z rodziną poprzez wspomaganie w wychowaniu dzieci i przygotowaniu ich do nauki szkolnej,
- na wniosek zainteresowanych rodziców przedszkole zapewnia dzieciom możliwość korzystania z zajęć dodatkowych nieodpłatnych.